Ilustracja do wydawnictwa Henryka Rzewuskiego - Listopad, Wilno 1848 oraz Ignacego Chodźko - Pamiętniki kwestarza, Wilno 1850. Prezentowany portret został skopiowany przez wileńskiego artystę Karola Rypińskiego zapewne z obrazu autorstwa Konstantego Aleksandrowicza. Karol Stanisław Radziwiłł był jedną z najgłośniejszych osobistości swego czasu. Jego postać stała się bardzo popularna w literaturze polskiej XIX wieku, przede wszystkim w romantycznej gawędzie szlacheckiej. Z jednej strony: „Jawi się on tam jako świetny facecjonista, wojażer, dobrodziej szlachty, bohater konfederacji barskiej, animator sejmikowy, żarliwy patriota, syndyk bernardyński, świetny polityk, reżyser maskarad itd., itd.”, z drugiej strony: „Ma on także oblicza mniej chwalebne: burdy, pijaka, mąciciela porządku publicznego, sarmackiego amanta, organizatora niesprawiedliwych zajazdów, pyszałka, nie zawsze roztropnego polityka itp.” W Nieświeżu organizowano nie tylko huczne bale, lecz także wydarzenia o charakterze patriotycznym i artystycznym. W dniu 8 października 1783 r., w setną rocznicę odsieczy wiedeńskiej, znajdujące się w nieświeskim zamku pamiątki po Janie III Sobieskim na polecenie księcia zostały wystawione na widok publiczny. W następnym roku, 1784, Nieśwież odwiedził król Stanisław August. Spędził tam kilka dni, oglądając m.in. skarbiec zamkowy, w którym podziwiał pamiątki po Sobieskim, Radziwiłłowskie archiwum i bibliotekę oraz kościoły. Na jego cześć zorganizowano polowania, koncerty, przedstawienia operowe i baletowe. Jednym z bardziej spektakularnych widowisk była bitwa morska z udziałem 30 okrętów, połączona z iluminacją, nawiązująca do walk o Gibraltar wojsk angielskich z wojskami hiszpańsko-francuskimi i bitwy w dniu 13 września 1782 r.
Rytował Albert Henry Payne (1812–1902) wg rysunku Karola Rypińskiego (1809–1892)
1848
grafika
papier
staloryt
21 × 15,8 cm