Miniatura pochodzi z Antonina, jej ostatnim właścicielem był Michał Radziwiłł zw. Rudym. W partii tła w bezpośrednim sąsiedztwie fryzury da się zauważyć ślady mogące wskazywać na zmiany jej kształtu dokonywane na wczesnym etapie powstawania portretu. Pierwotnie fryzura mogła być pełniejsza, rozdzielona u góry – zgodnie z ówczesną modą – na dwie wysokie partie kształtem przypominające kokardę. Ostateczna wersja przedstawia młodą kobietę w skromniejszym uczesaniu, ze zwiniętym na czubku głowy warkoczem i lokami opadającymi po obu stronach twarzy. Ranga artysty, podobieństwo rysów modelki, jak również pochodzenie obiektu z dawnego majątku Radziwiłłów pozwalają wysunąć hipotezę, że portret (pozbawiony identyfikującego go opisu) przedstawia Matyldę von Clary und Aldringen (1806–1896).
Emanuel Thomas Peter (1799–1873)
1831
miniatura
papier, brąz
akwarela, gwasz, złocenia
13 × 11 cm