Obraz przedstawia Macieja Radziwiłła (w pozycji siedzącej) oraz Dominika Hieronima Radziwiłła przyjmującego delegację miast należących do dóbr nieświeskich. Dominik Radziwiłł bardzo wcześnie stracił ojca. Po jego śmierci wraz z matką Zofią Dorotą von Thurn und Taxis, znalazł się pod opieką przyrodniego stryja, Karola Stanisława Panie Kochanku. Wkrótce książę scedował opiekę nad chłopcem na swojego przyrodniego brata, Macieja Radziwiłła z Połoneczki. Zanim Karol Stanisław zmarł w 1790 r.(Dominik miał wówczas cztery lata), swoim testamentem uczynił go jedynym spadkobiercą swoich dóbr. Na opiekuna wyznaczył Macieja, ale do współuczestnictwa zaprosił także Józefa Radziwiłła, Michała Hieronima Radziwiłła i Aleksandra Sapiehę. Stanowiło to początek walki pomiędzy członkami rodu o opiekę nad fortuną jedynego, głównego sukcesora dóbr linii nieświeskiej.Intrygi matki, biskupa Józefa Kazimierza Kossakowskiego i Michała Hieronima doprowadziły w marcu 1793 r. do ostatecznego odebrania księciu Maciejowi opieki nad nieletnim Dominikiem i przekazaniu jej Michałowi Hieronimowi.Znane są dwa identyczne przedstawienia tego obrazu. Prawdopodobnie oryginałem jest portret znajdujący się w Narodowym Muzeum Sztuki Republiki Białorusi. Prezentowany obraz pochodzi z kolekcji książąt Hohenlohe-Schillingsfürst. Jest on prawdopodobnie kopią zrobioną w XIX w. do pałacu w Werkach dla wnuczki Dominika, Marii, która wyszła za Chlodwiga Hohenlohe-Schillingsfürst.
Autor nieznany
1880
malarstwo
olej, płótno
olej
114 × 92 cm