Portret Dolores Radziwiłł został zlecony przez drugiego męża księżnej Leona Radziwiłła, po wystawie prac Rzewuskiego w renomowanej galerii George Petit w 1922 r. Artysta zanotował w swoich wspomnieniach: „Leon zlecił mi portret Dolly. Była wtedy u apoteozy szczupłości, ważyła zaledwie 29 kilogramów”, napomknął także o słynnym długim naszyjniku z pereł, który jest widoczny na portrecie. Dolores Radziwiłł (1886–1966) była córką Dominika Radziwiłła i Dolores de Agramonte z Balic. Po śmierci pierwszego męża Stanisława Radziwiłła (syna Antoniego Wilhelma Radziwiłła i Marii de Castellane) w 1920 r., poślubiła swojego stryjecznego brata Leona Radziwiłła. Po jego śmierci (w 1927 r.) ponownie wyszła za mąż, za duńskiego architekta i malarza Mogensa Tvede’a. Zmarła w Paryżu. Małżeństwo z Leonem uważała za bardzo udane, razem stworzyli znaną rezydencję przy boulevard de la Tour-Maubourg, gdzie przyjmowali znanych artystów, pisarzy i projektantów, np. Cocteau, Christiana Bérarda, Christiana Diora. Dolores przyjaźniła się m.in. z Misią Sert i Izabelle d’Ornano.
Aleksander Rzewuski (1893–1983)
1923
grafika
papier
sucha igła
20,5 × 25,4 cm